renault-logoGeschiedenis

In 1899 richtten 3 broers het automerk Renault op. Louis, de jongste van de 3, had namelijk in 1898 een driewielig voertuig omgebouwd tot een auto nadat hij zelf een versnellingsbak had ontworpen. Deze auto, een Voiturette, baarde direct opzien en zorgde dat er meteen een exemplaar werd besteld. Hierna volgden nog vele bestellingen, waardoor de broers besloten een autofabriek te starten die de naam Renault Frères zou dragen (Frans voor Renault broers). Echter zou Louis het vanaf 1909 zelf moeten doen, aangezien beide broers inmiddels zijn overleden. Ondertussen doet Renault het erg goed qua productieaantallen. Daar waar in 1906 nog 2200 auto’s per jaar werden gemaakt, waren dat er 4 jaar later maar liefst 6800 per jaar. Inmiddels had Henry Ford heel Europa aan het praten gekregen over zijn revolutionaire manier van produceren, waarop Louis  besloot eens te gaan kijken hoe het er in Amerika aan toe ging. Dit was een goede zet, tot aan de Tweede Wereldoorlog was Renault één van de grootste automerken van Europa.

Na de Tweede Wereldoorlog wordt Louis veroordeeld voor collaboratie met de Duitsers. In de gevangenis houdt hij het niet lang vol; na twee maanden overlijdt hij.

Autosport

Vandaag de dag wordt de Formule 1 vooral gedomineerd door Mercedes, maar dit is weleens anders geweest. Tussen 1992 en 1997 won Renault 6 achtereenvolgende constructeurtitels in de koningsklasse van de autosport. In 2005 en 2006 werden zelfs zowel de constructeurstitel als de rijderstitel (Fernando Alonso) veroverd. Vandaag de dag is Renault samen met TAG HEUER verantwoordelijk voor de motor uit de Red Bull waarin Max Verstappen zijn allereerste GP wist te winnen. Naast verschillende titels in de Formule 1, wisten de Fransen ook thuiswedstrijd 24h Le Mans te winnen en zette het bedrijf diverse snelheidsrecords neer in de 20e eeuw.

Renault vandaag de dag

Vandaag de dag is Renault (weer) marktleider op het Europese continent en zijn merken Dacia en Nissan in handen van de Franse autofabriek. Sinds de komst van Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker zijn de Franse auto’s er qua uiterlijk op vooruit gegaan (over smaak valt natuurlijk te twisten). Dit was ook te zien aan de verkoopcijfers in Nederland. Renaults worden eindelijk weer verkocht omdat men ze mooi vindt, in plaats van dat de prijs doorslaggevend is. Dit is ook te zien aan het feit dat Renault in een jaar tijd maar liefst 4 nieuwe modellen op de markt heeft weten te brengen. Ook qua technologie gaat Renault met de tijd mee, zo behoren automatisch inparkeren en adaptive cruise control al enige tijd tot de opties. Zoals benoemd, zijn de Franse auto’s niet duur in vergelijking met een merk als BMW of Mercedes. Hoewel Franse auto’s lang bekend stonden om het vele onderhoud, is dat tegenwoordig niet meer het geval. Indien je op zoek bent naar een goedkope startersauto, is Renault zeker het overwegen waard.

No votes yet.
Please wait...