opel-logoGeschiedenis

Het merk Opel werd in 1862 opgericht door Adam Opel. Echter werd pas in 1899 de eerste auto geproduceerd. Voor die tijd richtte het merk zich op het produceren van naaimachines, waarmee ze erg succesvol waren. Er werden wereldwijd meer dan 1 miljoen naaimachines gemaakt en verkocht. Echter daalde de verkoop plotseling hard, waardoor er werd besloten de naaimachines voor een lage prijs te verkopen en zich op een ander product te focussen. In 1886 hadden de vijf zonen van Adam hem al overtuigd fietsen te gaan maken, wat in 1898 resulteerde in de “hoge bi”. De hoge bi bleek een succes, want in de jaren 20 mocht Opel zichzelf marktleider in de fietsenbranche noemen. Echter was men bij Opel in 1899 al begonnen met vooruit kijken; ze kochten de “Anhaltische Motorwagenfabrik” van Friedrich Lutzmann op en benoemden de beste man tot hoofd productie. Dit resulteerde in datzelfde jaar voor de eerste auto genaamd System Lutzmann.

Echter werd productie van een nieuw model uitgesteld, omdat men vond dat ze niet konden concurreren met de inmiddels voorlopende Franse merken. Hierom werd er in 1902 een samenwerkingscontract afgesloten met Darracq. Dit bleek een succes, want na de introductie van een 60pk auto, werd Opel door keizer Wilhelm II benoemd tot hofleverancier. In 1929 kocht General Motors de Duitse marktleider op, waarna het hard ging met de ontwikkeling van het merk. Ze werden in 1935 het eerste merk ter wereld dat 100.000 auto’s van hetzelfde model hadden verkocht en mochten zichzelf hierdoor de marktleider noemen. Echter sloeg dit finaal om na de oprichting van Volkswagen in de tweede wereldoorlog.

Opel vandaag de dag

Na een aantal terugvallen in verkoopcijfers, mislukte overnames en de financiele crisis, heeft Opel zich vandaag de dag weer volop in de concurrentie gemengd. Mede door goede innovaties nemen de verkoopcijfers weer toe. Een aantal innovaties waarmee vandaag de dag punten worden gescoord zijn onder andere; OnStar (een butlerservice), 4G hotspot en verkeersbordherkenning. Met laatstgenoemde waren ze bij Opel het eerste merk op de markt die dit introduceerde. Opel behoort, in tegenstelling tot Duitse concurrenten BMW en Audi, niet tot het premium segment. Dit scheelt behoorlijk in zowel de aanschafsprijs, verzekeringspremie als wegenbelasting, waardoor ze voor een breder publiek betaalbaar zijn. Tegenwoordig produceert Vauxhall identieke auto’s als Opel, maar dan onder een ander merk. Om concurrentie tussen de twee merken te beperken, worden de Vauxhalls alleen in het Verenigd Koninkrijk verkocht.

No votes yet.
Please wait...