Toyota Yaris VVT-i Aspiration

0
381

Vandaag was de Toyota Yaris 1.3 VVT-i Aspiration uit 2016 aan de beurt om uitgebreid aan de tand gevoeld te worden. Ik heb zelf al regelmatig in een Yaris uit 2001 gereden, dus ik had al een idee wat ik kon verwachten. Wat gelijk opviel aan de auto is toch wel de enorme visuele veranderingen die Toyota heeft doorgevoerd ten opzichte van de 2001 editie. Daar waar de 2001 versie toch een oubollig uiterlijk had. De voorkant ziet er nu behoorlijk sportief en origineel uit, door het invoeren van een grill met een mooie x-vorm. De achterkant is iets minder speciaal, maar degelijk is ie zeker. Afijn, tijd om de weg op te gaan.

 

Met mijn 1,85m had ik voorin genoeg bewegingsruimte, iets wat niet vanzelfsprekend is. Doordat de voorruit vrij ver van je af staat, voelt de binnenruimte erg ruimtelijk aan. Of je achterin ook zo vrij kan zitten met iemand van 1,85m voor je, weet ik niet. Voor kleine kinderen zal dit zeker geen probleem zijn.

Zoals gezegd reed ik in de 1.3 VVT-i uitvoering, welke een vermogen van 99pk levert. Het viel direct op dat de Yaris lekker fel optrekt. Wat dit betreft is de Yaris ten opzichte van 2001 (gelukkig) weinig veranderd. Een racemonster is het niet, maar een beetje vlot optrekken kan natuurlijk nooit kwaad. Tot aan circa 100km/h is de auto verrassend stil, hierna begin je toch wel wat lichte windruis en bandengeluid te horen, wat echter niet storend is. Zeker niet als je gebruik maakt van de multimediaspeler, waar zeer goed geluid uit komt. Qua opties is de Aspiration uitvoering sowieso rijkelijk uitgerust. Zo heb je de keuze uit bovengenoemde multimediaspeler met usb en bluetooth, een achteruitkijkcamera, instelbare snelheidslimiet, bandenspanningscontrole, cruise control en meer. Genoeg om uit te kiezen dus.

 

Als we de fabriekscijfers moeten geloven haalt deze Yaris een gemiddeld gecombineerd verbruik van 1 op 20. Ik heb dit niet gered, maar 1 op 18 moet toch zeker haalbaar zijn als je normaal rijdt. Als je voor een stoplicht staat te wachten, slaat de auto automatisch af om brandstof te besparen. Zodra je wilt gaan rijden slaat de motor automatisch ook weer aan. Door de slechts 1005 kilo zijn de kosten voor de wegenbelasting ook niet al te hoog. Als je dit combineert met het zuinige verbruik en het feit dat Toyota’s over het algemeen weinig onderhoudskosten hebben, is de Toyota Yaris een kwalitatief zeer goede auto die niet al te veel kost. Ideaal voor de autorijder die niet meer dan 10.000km per jaar rijdt.

 

Conclusie: de Yaris stelt wederom niet teleur. Als je op zoek bent naar een goedkope, maar toch erg betrouwbare auto is de Yaris een aanrader. Zeker nu de Yaris er ook een stuk sportiever uit is gaan zien.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
DELEN
Vorig artikelMini Cooper 2014