Mini Cooper 2014

BMW kwaliteit in een ander jasje

0
318

Dat Mini over de jaren heen steeds minder mini wordt is een feit. De laatste Mini is daarin zeker geen uitzondering en is nog 10cm langer. De reden dat Mini de nieuwe een stuk forser heeft gemaakt was om aan voetgangersveiligheidseisen te voldoen. Hiervoor moest de neus een stuk dikker worden, en wanneer je de neus dikker maakt en niet een auto wilt creëren die buiten proportie is, moet je de rest van de auto ook groter maken, en dat is precies wat Mini heeft gedaan. Zeker in het oranje is de Mini Cooper een bijzonder mooie auto om te zien, en het lijnenspel is voor mij een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Je zou misschien denken dat de nieuwe Mini een doorontwikkelde versie is van de oude, maar niets is minder waar. Er is geen onderdeel hetzelfde gebleven en het is gewoon een compleet nieuwe auto, van de carrosserie, het onderstel, tot het interieur aan toe.

Over het interieur gesproken, wat een verbetering. Waar je je eerst rot zocht naar een simpele schakelaar om de ramen open en dicht te doen, om er vervolgens stomverbaasd achter te komen dat deze in het middenconsole zit, zit deze nu gewoon waar hij hoort, in de deur. Ook de kilometerteller is niet meer te vinden in het midden, maar zit nu gewoon voor je, waar je deze verwacht in een auto. Wat Mini wel leuk heeft gedaan is op de plaats van de oude kilometerteller in het middenconsole van de auto een mooi rond multimediascherm te plaatsen, met een verlichte rand eromheen die in alle kleuren ingesteld kan worden. Heb je daar wat aan? Nee, maar het ziet er wel gelikt uit. De schakelaars in het middenconsole en in het dak bij de binnenspiegel zijn werkelijk uniek. De schakelaars geven je het gevoel niet in een auto te zitten maar in een vliegtuig, erg strak en de bediening ervan is zeer gebruiksvriendelijk.

De verstelbaarheid van de bestuurdersstoel en het stuur zijn fenomenaal. Je kunt de stoel bijna tot de vloer van de auto laten zakken en het stuur tot halverwege in de auto naar je toe trekken. Dit maakt dat als je sportief wilt gaan sturen het niet uit maakt hoe lang je bent en je altijd een goede sportieve houding kunt vinden. De stoelen hadden wel iets minder zijdelinkse steun kunnen bieden, maar gezien het de ‘normale’ Mini is en geen Cooper S, is het zeker acceptabel en er is wel genoeg zijdelinkse steun om je bij een beetje sportief sturen vast in de stoel te houden.

Aan de besturing van de nieuwe Mini Cooper merk je echt dat je in een BMW product rijdt. Neem bijvoorbeeld de versnellingsbak, de handgeschakelde welteverstaan. De handbak in de Mini schakelt bijna identiek of identiek aan de versnellingsbak in de BMW 3-serie, en dat is zeker geen straf want het is een mooie trefzekere bak. Het is wel karakteristiek van BMW en Mini dat er met schakelen wat weerstand op de pook zit met het schakelen in een versnelling. Je moet hem het laatste stukje er echt in drukken. Neem je een handgeschakelde versnellingsbak van Ford dan schakelt dit een stuk lekker en soepeler. Toegegeven, het ‘BMW-effect’ is wel dat je meer beleving hebt met schakelen en het voelt allemaal een stuk degelijker aan. Het is maar net of je de voorkeur geeft aan soepel schakelen of het gevoel hebben dat je in een dure degelijke versnellingsbak aan het roeren bent. Op zich is dit heel logisch want dezelfde versnellingsbak in een langzame BMW en een Mini zitten ook in de snellere BMW’s, dus moeten die versnellingsbakken meer vermogen aankunnen en zijn dus robuuster dan die van een Ford bijvoorbeeld.

Wanneer je overstag bent en hebt beslist een Mini aan te schaffen begint voor de liefhebber van sportief rijden het echte denkwerk pas. De optielijst van de Mini Cooper staat vol met opties zoals we dat van Mini gewend zijn. Deze Mini spant echter wel de kroon en zo heb je bijvoorbeeld de keuze uit vier verschillende stuurwielen, performance control, een sportonderstel, dynamic damping control, twee verschillende sportstoelen en nog veel meer leuks. Dit voert de prijs wel stevig op, en gaat dan al snel over de prijs van de echte hot hatches als de Fiesta ST heen die toch een stuk meer performance en fun bieden. Goed, een degelijk interieur en comfort is ook wat waard en dan is de Mini Cooper wel echt in een heel andere league. Wat de keuze ook wordt, met de nieuwe Mini Cooper heb je zeker geen miskoop.

No votes yet.
Please wait...
DELEN
Vorig artikelFord Fiesta ST
Volgend artikelToyota Yaris VVT-i Aspiration