Ford Fiesta ST

Amerikaanse klasse in een sportieve uitvoering

0
847

In het hot hatch segment is al sinds jaar en dag grote concurrentie van de gevestigde orde. Peugeot, Renault, en Ford zijn de toch wel dé merken waar je met een niet al te goed gevulde portemonnee hele fijne sportieve modellen kunt vinden. Waar Peugeot en Ford snappen waar het in een hot hatch om gaat is Renault even een beetje het spoor bijster. Sportief bochten pakken, zelf roeren door de versnellingsbak in een kleine lichte auto met relatief veel vermogen en voor weinig geld heel veel fun, dat zijn de Ford Fiesta ST en Peugeot 208 GTI. De Renault Clio RS ontbreekt jammer genoeg in dit lijstje. Reden hiervoor is dat Renault ervoor heeft gekozen om de Clio RS alleen uit te brengen met automatische transmissie. Een slechte auto is het allerminst, maar een hot hatch zonder handbak is geen echte pure hot hatch in mijn optiek.

De vorige Ford Fiesta ST 2005 had een ongeblazen 2.0 motor welke zeer koppelrijk, soepel en krachtig was. Tijden veranderen echter en een turbo in combinatie met een kleinere cilinderinhoud is tegenwoordig bijna onvermijdelijk. In de laatste versie ligt dan ook een 1.6 Ecoboost benzinemotor met turbo die 182pk levert. Dit is echter niet meer dan een slimme constructie van Ford, want in ‘overboost’ wanneer je vol gas geeft, levert de auto 200pk. De auto levert bij vol gas 20 seconden lang 200pk alvorens het vermogen daalt naar 182pk. Als we heel eerlijk zijn, waar geef je nou langer dan 20 seconden vol gas zonder het gas los te laten? Precies, nergens en de auto heeft dus gewoon 200pk.

Fun is de Ford Fiesta ST zeker. De kleine Fiesta stuurt fantastisch en is dit is dan ook wat we van een Ford verwachten. Die verwachting is er niet zomaar. Het is veilig om te stellen dat praktisch elke Ford die in Nederland verkocht wordt een goed stuurgedrag heeft, tot de Ford Mondeo en zelfs de Ford Transit aan toe. De Fiesta ST stuurt zeer direct en het stuurgevoel wat doorgegeven wordt door de elektronische stuurbekrachtiging is goed. Bij de Ford Focus ST kan je heel hard een bocht in en als je dan van het gas af gaat dat zet de kont van de auto een stap opzij. Dit is heel makkelijk te corrigeren en de auto is heel makkelijk te rijden, maar de balans in de auto is speels maar niet echt scherp. De Ford Fiesta ST is niet alleen speels maar juist ook heel scherp. Wanneer je met een steady rechtervoet dezelfde snelheid aanhoudt, een lange bocht doorgaat en je stuurt ver in, dan breekt de achterkant al uit en je hoeft daar niet eens voor van het gas te gaan. Dit resulteert in een auto waar heel precies mee te sturen is en ongelofelijk veel voldoening geeft om precies op de grens van grip te rijden.

Om dat te kunnen doen moet je de auto wel goed voor aanvoelen, en de Recaro’s die in de Fiesta zijn te krijgen dragen daar zeker aan bij. Ze bieden veel steun en comfort en bieden genoeg zijdelinkse steun. Enig puntje van kritiek is dat de stoel niet veel omlaag gesteld kan worden waardoor je wat hoog in de auto zit. Dit is overigens geen onbekend probleem bij Ford, aangezien zelfs bij de nieuwe Focus RS en de gefacelifte Focus ST de stoel niet ver genoeg omlaag kan.

Wanneer je in de sportiefste Fiesta plaats neemt dan wordt meteen duidelijk waar het ontwikkelingsbudget van Ford voor de ST heen is gegaan. Niet naar het interieur, laten dat duidelijk wezen. Nee, Ford heeft elke euro gestopt in onderdelen die ertoe doen. Een mooi stuurwiel dat goed in de hand ligt, een mooie korte versnellingspook, een prachtig onderstel, goede stoelen, een differentieel wat goed zijn werk doet en betere remmen. Dat het dashboard nog steeds van hetzelfde materiaal is als een plastic bakje bij de Blokker, dat moet je maar voor lief nemen. Storend is dit zeker niet en je hebt wel echt het gevoel in iets speciaals te zitten wanneer je plaats neemt achter het stuur van de kleine Ford. Het enige wat mij nog rest is diegene die 26 mille stuk te staan hebben, sterk te adviseren naar de Ford dealer te gaan en eens een proefritje te gaan maken. Pas wel op, want voor je het weet staat hij op je oprit.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...