Maserati GT MC Stradale

Pure power uit Italië

0
248

Werkelijk een droom die uitkwam. Het lijnenspel van de auto, de lange motorkap, de twee uitlaten achter de auto die zo groot zijn dat je rustig je hele arm erin kunt laten verdwijnen, Italiaans design pur sang. Wanneer je de deur van de auto opent en instapt heb je echt het idee in een race auto te stappen. De stoel zit mooi laag en zit helemaal om je lichaam gevormd. Niet alleen bieden deze stoelen veel steun maar ook zitten ze heerlijk comfortabel. Voor je, op de perfecte hoogte en afstand, zit dan een stuurwiel dat heerlijk in de hand ligt, met erachter 2 grote schakelflippers. Het mooie materiaalgebruik van de leren stoelen, de afwerking van het dashboard, het alcantara op het stuurwiel, het is echt een prachtige auto.

De 4.7 liter V8 motor produceert een gezonde 460pk. Het is een atmosferisch blok die boven in toeren uiteraard het meeste vermogen levert. De manier hoe deze Maserati dat echter doet is ongekend, zo moeiteloos als deze in toeren klimt tot de toerenbegrenzer een eind aan het feest maakt. Wat dit feest kenmerkt en werkelijk onvergetelijk maakt is het geluid wat hierbij vrijkomt. Ik zal proberen te omschrijven hoe deze pracht V8 motor klinkt, maar eigenlijk is het met geen pen te beschrijven. De achtkoppige symfonie doet denken aan de brul van een prachtig stampende Amerikaanse V8 met de hoge klank van een Ferrari V8, kippenvel. Wanneer je met 120 op de snelweg rijdt is de V8 vrij nadrukkelijk aanwezig, maar een heel mooi vol geluid wat totaal niet storend is.

In tegenstelling tot de gedigitaliseerde sportwagens anno 2016 is de Maserati een verademing met zijn hydraulische stuurbekrachtiging in plaats van elektronische stuurbekrachtiging. Het stuurgevoel, stuurgewicht en de stuuruitslag zijn uitstekend en je voelt precies wat de voorkant van de auto doet. Het gaspedaal is vrij lang, mooi progressief en het pedaal geeft voldoende weerstand. Met remmen moet je normaal gesproken even wennen aan het pedaal als je net in een auto rijdt. Bij de MC Stradale is niets minder waar. De rem grijpt mooi direct aan, maar hapt niet waardoor je niet een ongewenste ontmoeting hebt met de voorruit. Wanneer je het pedaal aanraakt begint hij al met vertragen en wanneer je het pedaal dan dieper intrapt werkt ook het rempedaal mooi progressief. Wanneer je wat harder gaat remmen geeft het pedaal de weerstand die je nodig hebt om mooi gedoseerd te kunnen remmen wat bij sportiever rijden zeer geschikt is, en bij zacht remmen ervoor zorgt dat je niet hard hoeft te trappen en bijdraagt aan het comfort van de auto.

Wanneer je even uitgekwijld bent op het magische geluid en de heerlijke besturing brengt ons dat naar de ware kracht van deze auto, de Maserati heeft namelijk twee gezichten. Wanneer je de uitlaatkleppen dicht doet, en de rijmodus switch terugdraait van sport of race naar normaal, dan transformeert de auto in een ware kilometervreter. De V8 draait dan op de achtergrond rustig mee, de schakeltijd gaat van 100 milliseconden naar 240 milliseconden, de stoelen waren al comfortabel en de vering is ook wel comfortabel te noemen. Vooral het schakelen is een groot verschil. Waar het schakelen in sport of race stand gepaard gaat met een flinke schok, is het schakelen in normale modus nauwelijks merkbaar. De Granturismo MC Stradale maakt het mogelijk om door de week een geciviliseerde woon-werk auto te hebben die je in alle comfort naar het werk vervoert, en tegelijkertijd een prachtige Italiaanse sportwagen is die je flink de sporen kunt geven.

Is de Maserati dan de perfecte auto? Nee, perfect is de auto niet, als in er is wel wat op aan te merken. Het middenconsole ziet eruit of het regelrecht uit een Ford Mondeo uit het jaar kruik is getrokken met gedateerde knopjes en een gedateerd navigatiesysteem. Nee, dat valt ook wel weer mee, maar je kunt duidelijk zien waar geld heen is gegaan bij de ontwikkeling van de auto, of waar juist niet heen. Zo, dat is gezegd. Een geweldige auto die ik aan iedereen die enige affiniteit heeft met auto’s, een ziel heeft, en van het leven genieten hoog op het vaandel heeft staan, kan aanraden. Je moet er een flinke duit geld voor neerleggen, maar je krijgt er wel pure Italiaanse passie voor terug.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
DELEN
Volgend artikelFord Fiesta ST